НАУКОВО - ПЕДАГОГІЧНА БІБЛІОТЕКА





«Тарас Григорович Шевченко – духовний взірець нації».

9 бер. 2023
Книжкова виставка

Тарасові слова – то правда жива

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Невмирущий дух поета, як і раніше, витає над рідною Україною,

невмовкаюче роздається його віще слово

 і сіє на народній ниві живе насіння оновлення

(Павло Грабовський).

 9 березня – день народження Тараса Шевченка. Саме цього дня задля вшанування пам’яті цієї насправді сакральної постаті у науково-педагогічній бібліотеці Академії презентовано книжкову виставку «Тарас Григорович Шевченка – духовний взірець нації».

Тарас Григорович Шевченко (1814-1861) – великий український поет, художник, громадський діяч, мислитель, який створив націю, зорієнтував її на головну цінність – національну ідею. Він пророкував: «Встане правда, встане воля!». Кожне слово, яке звучить із вуст його героїв, сприймається як дороговказ. Тарас Шевченко зробив патріотизм мірою справжньої любові, пов’язував його з гуманним характером виховання.

Цінним доробком Т. Шевченка у розвиток педагогічної думки є створення ним передового на той час підручника для недільних шкіл – “Буквар Южноруський” (1861), який був доступний кожній простій дитині. У “Букварі” Шевченко вмістив дві великі народні думи – «Дума про Пирятинського поповича Олексія», «Дума про Марусю панівну Богуславку» ”, багато народних приказок та прислів’їв, наводячи зразки народної творчості, надавав навчанню народного характеру, прагнув, щоб у школі діти спілкувалися рідною мовою. Його педагогічні погляди виражені у віршах, публіцистичних і художніх творах. Творча спадщина Т. Г. Шевченка насичена цінними думками з питань виховання і освіти молоді. Він вказував на необхідність виховання у молоді національної свідомості і патріотизму; порушував питання важливості освіти і виховання в житті людини і суспільства; вказував на важливість ролі родини і матері у становленні людини, на значення народних традицій і фольклору (особливо української народної пісні) у формуванні особистості; порушував питання важливості вивчення рідної мови та її ролі у вихованні дитини.

Провідну роль у справі навчання і виховання дітей Т. Шевченко відводить народному вчителеві, який повинен вірою і правдою служити народові, допомагати в міру своїх сил вийти з культурної відсталості.

На думку Тараса Шевченка, людина повинна мати добре розвинені естетичні смаки, бути обізнаною з високохудожніми літературними творами, добре орієнтуватися в образотворчому мистецтві. Не зайвим є вміння малювати, гарно співати, грати на музичних інструментах. Вихована людина – високоморальна людина, яка любить батьківщину, добре усвідомлює обов’язки перед суспільством, ненавидить брехню, лицемірство, підлабузництво.

Освіта, за Т. Шевченком, повинна збагачувати, а не обкрадати серце людини. Він прагнув розширити зміст освіти. Вважав, що початкове навчання не може обмежуватися тільки навичками читання, письма та лічби, а повинно містити знання з історії, географії, етнографії.

Постать Тараса Шевченка давно стала символічною для України, його творчість – неосяжним простором людської думки та ідеалів, осяяних вічністю таланта Кобзаря.

Книжкова виставка, де представлені твори Т. Шевченка, література про нього та репринтні видання, призначена допомогти користувачам бібліотеки глибше усвідомити суспільну й художню цінність Шевченкового Слова, поглибити знання про його коротку, трагічну, але в той же час і величну долю та стати інформаційним приводом для зміцнення рівня національної самосвідомості. Але щоб краще зрозуміти його як нашого сучасника, треба повністю осягнути його як сучасника людей, проблем, суспільства ХХІ століття.

 

Список література.

 

  1. Акорди : Антологія української лірики від смерті Шевченка / Упоряд. І. Я. Франко; іл. Ю. І. Панькевич; Післямова та прим. М. Ільницький. – Репринт. Вид .– К. : Веселка, 2005 – 350 с.
  2. Вінок Т. Шевченкові : Із віршів українських, галицьких, білоруських і польських поетів / Передм. та примітки М. Комаров; Одес. держ. наук. б-ка ім. М. Горького; Уклад. О. Ф. Ботушанська. – Репринт. перевид. з вид. 1912 р. – Одеса : Друк, 2001. – 336 с.
  3. Єфремов С. О. Шеченкознавчі студії / С. О. Єфремов; передм. Е. С. Соловей. – Київ Вид-во Україна, 2008. – 368 с. : портр.
  4. Кониський О. Я.Тарас Шевченко-Грушівський : хроніка його життя / О. Я. Кониський Упоряд., підгот. текстів В. Л. Смілянська.– Київ : Вид-во худ. літ-ри "Дніпро", 1991.– 702 с.
  5. Палієнко М. О.Свята пора Кобзаря : Поезії / М. О. Палієнко; ред. В. Г. Рутківський. – Одеса : Маяк, 2007.– 172,[1] с. : портр.
  6. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів в десяти томах. Т. 3. Драматичні твори. Повісті. 1841-1855. – Київ : Вид-во Академ. Наук УРСР, 1949. – 477 с.
  7. Тарахан-Береза З. П.Шевченко – поет і художник : (до проблеми єдності образного мислення) : [монографія] / З. П. Тарахан-Береза, Ін-т Т. Шевченка, Ін-т мистецтвознав., фольклору та етнографії ім. М. Т. Рильського, Канів. ордена Дружби народів держ. музей-заповідник Т. Г. Шевченка; Відп. ред. Є. П. Кирилюк. – Київ : Наукова думка, 1985.– 183 с. : іл.
  8. Цвілюк  С. А. Історична мудрість Великого Кобзаря : історизм та соціально-політичний вимір епічних творів Тараса Шевченка / С. А. Цвілюк. – Одеса : Маяк, 2008. – 312 с.




Новини


23 лист. 2024
День пам’яті жертв Голодомору
Електронна книжкова виставка

21 лист. 2024
Заряджені гідністю та жагою свободи
Електронна книжкова виставка

21 жовт. 2024
День Гідності в Україні 2024
День Гідності в Україні 2024

Всі новини